Äkta egyptisk magdans

09.08.2015 09:39

Igår dansade jag på en fest i Bromma där han som bokat mig var egyptier och därför ville ha riktig egyptisk magdans på sin fest. Jag svarade och bredde på att jag är skolad i egyptisk magdans (vilket jag är) och att det skulle bli roligt med en publik som verkligen kunde uppskatta min dans. Men innerst inne blev jag lite extra nervös eftersom det inte denna gång funkade med att glida in med en glittrig dräkt och skaka lite. Här var en publik som skulle bedöma om min dans var bra eller dålig utifrån sina erfarenheter från Egypten.

Jag dansade två set om 15 minuter utomhus på en välklippt gräsmatta (som utlovat) men ändå är det svårare med balansen och framförallt snurrar när man dansar på ojämn mark. Det är nästan som att man sugs fast i marken. Men det är bara att försöka göra det bästa av situationen.

Igår var det en fuktig värme i luften i Stockholm så ganska snart verkligen rann svetten, men jag hade väldigt roligt. En höjdpunkt var när jag dansade till en pop saidi och två män på festen fick fram stavar som man använder vid stavgång för att använda som käpp när de dansade. Tydligen är de inte så lätta att dansa med eftersom det blev ett ganska okontrollerat vevande. Så snart fick frun i huset gripa in och ta ifrån männen sina nyfunna käppar så att ingen kom till skada. Men det var i vilket fall en väldigt rolig syn.

Jag tror och hoppas att jag levde upp till de högt ställda förväntningarna, gästerna verkade i alla fall nöjda.

Dansgruppen Nefertari dansar till en pop saidi med käpp