Cairo by Night 2015

08.11.2015 13:29

Det har varit allt för länge sedan jag skrev här, men det betyder att jag har haft mycket att göra, som är en bra sak. Men jag känner att jag i alla fall måste nämna Cairo by Night festivalen som var förra helgen. Jag valde att gå två workshops för Zahra, en i baladi och en i oriental. Jag trodde att det skulle vara klasser med koreografi men det blev snart ganska tydligt att det var teknikklasser.

Vanligtvis brukar inte jag gå teknikklasser men jag kände att det var riktigt skönt att bara dansa och ta in teknik och inte hela tiden koncentrera mig på att memorera koreografi. Ett extra plus var också att Zahra var väldigt rolig när hon undervisade. Hon hade flera one liners... "You need to have fire in your breasts!" är en av hennes kommentarer som jag fortfarande kan minnas och le åt. Men något som jag lärde mig under min första workshop med Zahra var att hon inte tog vattenpauser. På den första workshopen kom den första pausen efter 2 timmar och 20 minuter. Alltså när det var 10 minuter kvar av lektionen. Till den andra workshopen visste jag att jag själv var tvungen att ta korta vattenpauser för att orka med.

Jag gick också en helt underbar workshop för Zeina som lärde ut en helt galen street shabi. Jag har dansat många shabikoreografier förut och de flesta av Zeina. Men jag har aldrig dansat en så street och rå shabikoreografi förut, men det var riktigt roligt. För mig är det alltid en utmaning att inte vara för oriental och balettig när jag dansar andra stilar. Jag vet inte om jag är så street men jag hade roligt medan jag försökte.

Fin bild tagen av orientalista från när Nefertari uppträder med en gawazee CBN show