Efterlysning av magdansmusik!

09.01.2014 21:33

Som professionell magdansös är det viktigt att ständigt utveckla och förbättra sin dansrepertoar, inte bara för att publikens skull så att de ska få en häftig magdansshow, utan även för din egen skull så att du känner att du utmanas och utvecklas som dansare. En väsentlig del av ett uppträdande är musiken. Om du som magdansös planerar att bjuda upp och engagera publiken under en del av ditt uppträdande, vilket oftast är uppskattat även om det finns de som behöver lite uppmuntran innan de vågar ta några danssteg, är det bra om du har "klappvänlig" och taktfast musik. Gärna något som är poppigt och "up beat" som får publiken att vilja dansa (gärna med armarna ovanför huvudet!).

Jag har ett gäng låtar som jag har använt mig av flitigt den senaste tiden men nu börjar det bli aktuellt att förnya min spellista. Men jag har haft svårt att hitta just bra "up beat låtar" som passar för att bjuda upp publik till. Men det finns såklart vissa förhållningsregler. 1) Låten får inte ha ett för alldeles sorgligt tema, 2) Den måste vara mellan ca 3-7 minuter lång, 3) Låten får inte tonas ut i slutet (en magdansös måste ha en bra final), 4) Låten ska helst vara relativt aktuell.

Det finns så mycket musik så det kan ibland vara svårt att sortera fram vad som fungerar i en magdansshow. Bara för att det är en bra låt innebär inte att den nödvändigtvis fungerar att uppträda till. Jag har skickat ut efterlysningar bland några av mina magdanskollegor utan att riktigt få något riktigt napp. Så sitter du på en låttitel eller artist som du tror skulle passa, så hör gärna av dig.