Enta Omri (You Are My Life)

12.09.2015 21:17

Idag har jag suttit och planerat spellistor till kommande dansjobb framöver. Om ett par veckor ska jag bland annat uppträda på ett bröllop där brudparet har önskat "klassisk arabisk musik". De har bett om musik av Oum Khaltoum och Abdel Halim Hafez.

När man kommer till Oum Khaltoum så finns det ingen som slår henne, men hennes originallåtar kan lätt var över 40 minuter långa. Inte optimalt när brudparet har bett om en show på 2x15 minuter. Därför har jag varit på jakt efter korta versioner av Oum Khaltoum låtar idag. När jag tänker på bröllop och Oum Khaltoum går mina tankar direkt till låten Enta Omri (Du är mitt liv) som är hur vacker som helst och passande för ett bröllop. Men den låten finns det lika många versioner av som det finns bollar i ett bollhav, och idag har jag letat bland många bollar.

Jag har en version av låten i huvudet som skulle vara perfekt och som jag verkligen har försökt att hitta men tyvärr utan framgång. Jag fick helt enkelt nöja mig med en annan version, mycket frustrerande. Så många gånger som jag hört Enta Omri idag, kommer den nog antagligen få den på hjärnan.

Legendariska Oum Khaltoum