Ghawazee och magdans "from the golden era" under Zeina Summer Camp

03.08.2015 21:01

Idag är det måndag och jag har nästan bara slöat hela dagen och njutit av solen eftersom jag missade det fina vädret som äntligen kom till Stockholm i helgen när jag var instängd i en danssal. I helgen var det Zeina Summer Camp med tio underbara timmar med dans. Otränad som jag är var det jobbigt och svettigt men samtidigt hur roligt som helst.

Första dagen arbetade vi med dansstilen ghawazee som är en av de egyptiska folklorstilarna. Det är en stil som jag inte har dansat så mycket tidigare så det var verkligen intressant att djupdyka i en dansstil med alla rytmer, musik, steg, kombinationer och historia som den innefattar. Jag var även tvungen att damma av mina kunskaper i att spela fingercymbaler, något som jag inte gjort på evigheter. Jag intalade mig att jag blev bättre och bättre under lektionens gång, men jag tror egentligen att mitt spelade bara blandades ut med alla andra deltagares cymbalspelande.

Den andra dagen dansade vi magdans i 1940-talsstil, något som jag aldrig har gjort tidigare. Det är verkligen spännande att se tillbaka på magdansstjärnor från den tiden som Samia Gamal och hur magdansen och dess uttryck verkligen har förändrats. Bara en sån lite grej som hur du håller dina armar (något som resulterat i grym träningsvärk) kan verklige vara avgörande för hela ditt uttryck. Vi arbetade också med slöja i koreografin och det var ett helt nytt sätt att tänka, där slöjan skulle göra allt jobb, och att du generellt skulle hålla tillbaka ditt uttryck och var mer "cool" när du dansade.

Summer Camp var en helt underbar danshelg med de finaste danskompisarna man kan tänka sig.

                 

Ghawazee                                                        Samia Gamal