Idag har jag undervisat i magdans hela dagen

23.03.2014 23:11

Idag har jag varit vikarie för Zeina som för tillfället befinner sig i Kina och undervisar på olika festivaler där. Jag undervisade två klasser, en oriental med slöja på avancerad/mellan nivå och en klass i tablasolo med fingercymbaler på fortsättning/mellan nivå. Det var ett tag sedan jag undervisade senast så jag hann bygga upp lite nerver inför klasserna.

Det var framförallt länge sedan jag själv gick en klass i cymbaler och att undervisa i det kändes till en början högst osäkert. Men jag förvånade mig själv med att inse att de olika rytmerna satt i ryggraden så jag gjorde inte bort mig totalt inför eleverna. Dessutom var de riktigt bra på att spela till att börja med, vilket gjorde mitt jobb så mycket enklare.

Men med en klass full med elever som spelar fingercymbaler samtidigt blir i längden påfrestande för öronen. Det var flera i klassen som insett detta och använde sig av öronproppar. Smart! Själv tyckte jag mig höra cymbaler ringa i öronen även på Nefertaris egenträning som följde de båda klasserna. Som sagt: Mycket dans har det blivit idag!

Magdans med fingercymbaler