Lärarmöte med pizza och magdans

03.01.2015 19:37

Idag hade vi lärarmöte på Egyptiskt Kulturcentrum för att planera och prata ihop oss in för den kommande terminen. Jag är inte någon ordinarie lärare på ekc men eftersom jag vikarierar så mycket som jag ändå gör blev jag inbjuden av Zeina att vara med. Även om vi var där för att göra nytta var det roligt att träffa alla igen efter vinterledigheten, framförallt tjejerna från Nefertari.

Under mötet blev vi bjudna på pizza vilket var väldigt gott (såklart). Samtidigt som vi åt tittade vi på en DVD med en massa bra idéer och inspiration till bra uppvärmningsövningar för magdansöser. Jag brukar alltid försöka fylla på med övningar, steg och kombinationer till mina egna uppvärmningar när jag går för utländska gästlärare. Men oftast är uppvärmningarna korta eftersom man ska hinna med en hel koreografi på 2,5-3 timmar, därför tyckte jag att det var jättebra att få påfyllning med inspiration. 

Efter pizzan och DVD-tittandet begav vi oss till danssalen och där gick Zeina bland annat igenom hur man på bästa sätt lär ut steg och kombinationer till nybörjare. Det blev ett härligt klimat där alla kunde dela med sig av sina erfarenheter av att undervisa och tips på hur man kan beskriva och förmedla orientalisk dansteknik till sina elever. Det var ju ett tag sedan jag själv var nybörjare, och jag började själv inte som elev på ekc, så att få en genomgång av det här slaget var verkligen nyttigt för mig. Jag hoppas på fler liknande tillfällen i framtiden.

Framförallt börjar danssuget komma tillbaka!!!

Lärarmöte med pizza och magdans.