Magdans är det bästa sättet att utvinna hämnd mellan systrar

09.08.2014 23:35

Idag har varit en häktisk magdansdag. Zeina Summer Camp har dragit igång med mycket intensiv träning, med fem timmars teknik och koreografiträningen (två helt otroliga koreografier, en mesance och en shabi) plus en timmes teori. Det är som att gå från noll till hundra, men jag njuter fullt ut. Dock gör sig värmen påmind, så med lite eftertanke hade det varit smart att ta med sig en extra tröja att byta till efter första passet eftersom vi alla verkligen dröp av svett efter danspasset. Men vi satt i alla fall alla i samma svettiga båt.

Dock var jag tvungen att smyga ifrån lite tidigare från det sista danspasset eftersom jag hade ett dansjobb på kvällen. Det var ett bröllop som firades på Skärholmens gård, en 1700-tals villa belägen vid vattnet, hur fint som helst. Det var storasystern till bruden som bokat mig och det hela var en hämnd från det att dagens brud sju år tidigare hade bokat en magdansös till storasysterns bröllop som blivit uppbjuden och själv tvingats dansa inför sina gäster. Idag skulle hämnd utvinnas! Jag hade fått tydliga order om att bruden skulle bjudas upp vilket även hände. Jag lyckade även få upp flera andra gäster trots att dansutrymmet minst sagt var begränsat. 

Det roliga var att de tjejer från Nefertari som kom till dagens summer camp alla hade anknytning till bröllopet. En av tjejerna var magdansösen som hade uppträtt på storasysterns bröllop för sju år sedan. Den andra tjejen, som jobbar på ett känt sminkvarumärke, hade sminkat en tjej som skulle gifta sig idag, som senare visade sig vara bruden på dagens bröllop. Och tillsist jag som hade nöjet att uppträda på dagens bröllop. Ibland är världen bra liten, framförallt magdansvärlden.

Missa inte chansen att gratis prova på magdans för nybörjare mellan kl 13-14 på Egyptiskt Kulturcentrum imorgon (söndag 10/8). Du får också tillfälle att se mig, tillsammans med de andra deltagarna på summer camp, uppträda med de nya koreografierna vi lärt oss. Titta gärna förbi!

Skärholmens gård.