Magdans med led-vingar och led-fan veils

12.01.2014 12:48

Min tränare Zeina mailade mig för ett par dagar sedan och berättade bland annat om att hon hittat fan veils och isis wings med ledlampor i till försäljning på internet. Jag har sett flera olika utländska artister uppträda live med led-vingar på magdansfestivaler i Stockholm. Dessutom var det en artist som uppträdde på Stockholm Bellydance Festival 2013 i dansstilen tanoura (el-tanoura är en egyptisk folkloredans med stora färgglada kjolar som kan liknas med dervischernas dans) där "kjolarna" tändes upp med hjälp av ledlampor under uppträdandet vilket var väldigt effektfullt. Det finns också många videoklipp på youtube där magdansöser använder sig av ledlampor i isis wings för att massa skapa häftiga effekter. Dock har jag inte sett så många använda sig av fan veils med ledlampor, men kanske är det jag som inte är helt uppdaterad på den fronten.

De prisförslag som Zeina skickade till mig var ganska höga, framförallt under en månad när pengar kan vara en bristvara och jag snart förväntas betala för vårterminens kurser på Egyptiskt Kulturcentrum och den nya dräkten som vi beställt till Nefertari, så jag undrar ju om det exempelvis inte är billigare att köpa ett par vingar och sätta på sina egna ledlampor. Jag tror att jag får forska lite och kolla upp priser för att se om det ens är någon idé. Samtidigt som jag inte så ofta uppträder med vingar eftersom det kräver så mycket utrymme och ofta vet jag inte hur mycket plats jag kommer att ha när jag kommer till ett dansjobb. Då är det bättre att använda sig av slöja eller fan veils. 

Magdans och orientalisk dans med led fan veils         Magdans och orientalisk dans med led vingar          Orientalisk dans och folklore med led tanoura