Nytt magdansprojekt

12.03.2014 21:10

Igår var jag och fikade med en väninna och tillika magdansös. Vi pratade mycket orientalisk dans såklart men jag blev också tillfrågad om att göra ett dansprojekt tillsammans, där vi tillsammans ska koreografera en duett som vi ska framföra vi ett tillfälle som ännu inte har bestämt. Självklart sa jag ja. Allt är fortfarande väldigt abstrakt och vi har ännu inte bestämt musik eller ett första träningstillfälle.

Vi pratade i alla fall om vikten av att vi ska utgå ifrån våra egna idéer, drömmar och önskemål vad det gäller koreografin, och inte ta så stor hänsyn till andras förväntningar och uppfattning av vad vi borde göra. Det är ofta man uppträder med andras koreografier eller så uppträder man på ett dansjobb där det alltid finns förväntningar på vilken musik, dansstil eller dräkt som ska användas. Vår tanke är att i alla fall försöka utmana vissa av dessa konventioner och göra något bara för oss själva. Det är tanken men vi får se vad det blir i praktiken, det är nog svårare än vi tror att bryta dessa mönster.

För mig ska det också bli intressant att arbeta tillsammans med någon jag inte har arbetat med tidigare. Hur kommer det exempelvis att skilja sig från att arbeta tillsammans med medlemmarna i Nefertari?

En härlig sommarbild från stranden på Öland