Sammanfattning av Stockholm Bellydance Festival 2016

14.05.2016 22:01

Till min stora sorg är denna års upplaga av Stockholm Bellydance Festival över och förbi. Jag gick sex olika workshops denna gång. Två för min favorit Kazafy som levererade underbar teknik och koreografi som förväntat. Han är inte min favorit utan anledning. Det var även roligt att andra magdanskompisar som dansade för honom för första gången även förälskade sig i denna underbara dansare.

Jag gick även två workshops för Mercedes Nieto, en i teknik och en med koreografi. Det var första gången jag tog en teknikklass för Mercedes och jag tyckte det var hur bra som helst. Det är nog den bästa workshop som jag har gått för henne någonsin. Hennes teknik och stil är så speciell och långt ifrån min egen så det var verkligen befriande att djupdyka i hur hon tänker med rörelse och tolkning av musik med mera.

Jag gick även en rolig workshop i marockansk chaabi. Läraren heter Lamya och kommer från Norge. Jag gick workshopen på vinst och förlust och det blev verkligen en vinst. Klassen var bara 1,5 timme men jag ville att den skulle vara längre. Rytmerna var helt nya men mycket påminde om olika magdanssteg men det var också mycket nytt. Självklart var det mycket ny teknik att gå igenom, men när vi väl började dansa var det hur roligt som helst med mycket fart och energi.

Sista klassen jag gick var för min underbara danslärare Zeina. Hon undervisade en klass i Egyptian Golden Era Style till det självklara låtvalet Zeina. Klassen var härlig och jag hoppas att jag någon gång får uppträda med koreografin tillsammans med Zeina på scen någon gång.

Nefertari uppträdde på galashowen på lördagen men på grund av skada kunde tyvärr inte alla tjejer vara med. Vi var tre tappra dansare som uppträdde med en shamadan koreograferad av Zeina. Video från uppträdandet hittar du på videosidan eller på min youtube-kanal.

Stockholm Bellydance Festival 2016